Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Saya hendak berkongsi cerita dan pengalaman saya mengenai bersedekah dan menolong orang lain..ada orang kata lebih baik tolong diri sendiri dahulu, barulah tolong orang lain..mm...semua orang mempunyai pendapat yang berbeza kan..sebenarnya cerita ni bukan nak menunjuk2 apa yang telah saya buat tetapi saya nak berkongsi apa yang saya dapat di sebalik apa yang telah saya amalkan ini...

Semasa saya di KUiTTHO aka UTHM dulu saya ada kenal seorang kakak yang mana saya dah anggap macam kakak sendiri..saya selalu pergi usrah dgn akak ni..dan dia memang selalu berikan nasihat-nasihat untuk saya...dan saya rasa ada sesuatu yang saya takkan lupakan kerana perkara tersebut akhirnya telah merubah hidup saya pada hari ini...akak ni pernah cakap pada saya..kalau kita selalu tolong orang, nanti bila kita susah, perlukan pertolongan, masa tu Allah akan tolong kita..cumanya kita sedar atau pun tidak je semasa dapat pertolongan tu..masa tu saya hanya dengar dan angguk..saya xteruja sangat nak menolong orang..ye lah..selalunya kalau kita buat baik pun..tolong orang pun..adakalanya xde pun orang nak tolong kita..xde pun orang nak buat baik...saya just ambil kata2 tu..tapi tak amalkan la...

Sehinggalah pada satu tahap..saya mengahadapi banyak sangat masalah..masa tu memang saya asyik menangis dan tak tahu macam mana lagi nak menghadapi semua yang berlaku masa tu..dan masa tu jugalah saya teringatkan pesanan kakak ni..mulai dari hari tu saya dah sematkan dalam hati saya yang saya akan cuba tolong orang yang datang meminta pertolongan dengan saya..sedaya upaya saya..dan juga saya akan bersedekah apa yang saya mampu..maka mulai dari hari tu..saya cuba menolong orang dan sentiasa bersedekah..xbanyak pun..paling kurang pun bila saya ada prepaid lebih saya akan derma ke Bersamamu..

So..apa yang saya dapat??...saya sebenarnya xnampak dengan jelas juga apa sebenarnya..tapi saya dapat lihat yang kehidupan saya lebih mudah....boleh dikatakan semua urusan saya mudah diselesaikan..saya dapat nampak kebanyakan kerja saya dipermudahkan..bila nak ke mana-mana pun walaupun itu pertama kali saya sentiasa rasa senang dan lapang jer..kalau masa saya xde duit pun saya tetap xrasa susah hati..saya dapat rasakan ini adalah salah satu ganjaran yang saya perolehi dari apa yang saya buat tu..memang saya ada masalah..banyak masalah..tapi biasanya masalah tu xberpanjangan..cuma ada satu dua je yang susah...rasanya saya dah nampak bukti..yang Allah akan tolong masa kita susah kalau kita suka tolong orang...:)

Ada orang cakap kat saya..kenapa lah suka sgt tolong org..org tu belum tentu hargai dan belum tentu akan tolong kita balik..but..kerana saya dah rasa seronok saya tetap akan tolong orang..kalau saya xleh tolong pun saya akan cari org lain yang boleh tolong...masa saya bagi sedekah untuk org lumpuh yang tunggu kt stesen LRT, ada org tegur saya..(actually one of my friends)..tak perlu bagi, entah2 mereka tipu je..tapi saya tetap akan bagi..sebabnya saya memang kesiankan org tu..pada saya xkiralah dia tipu atau tak yang penting niat saya nk bagi pada dia..
Sebenarnya memang banyak perkara yang berlaku..ada juga perkara yang pahit berlaku akibat daripada sifat baik hati saya tu..(hehe..perasan sikit)..ada yg ambil kesempatan atas kerelaan saya menolong orang lain..tapi rasanya yang menarik dan manis lebih dari yang pahit..so saya rasa..selagi saya boleh tolong, selagi saya boleh bersedekah...saya akan buat...semoga dengan apa yang saya lakukan akan mempermudahkan segala urusan saya..segala-galanya..buat kawan2 semua...bantulah mereka yang memerlukan pertolongan kita semua..semuanya pasti akan dihitung oleh Allah S.W.T..InsyaAllah..:)
~Sebaik-baik manusia adalah yang banyak memberi manfaat kepada orang lain~
~Al-Hadith (Riwayat Al-Qudhi) ~
me..lydia..pahang..malaysia..

3 comments:

Anonymous said...

salam Lyd,

saya sememangnya bersetuju, seperti awak sy mmg senang bersimpati dengan org lain, kalau tgk peminta sedekah, mmg selalu sayu hati dn seterusnya akan bg walupun sedikit amaunnya, walaupun kdg2 org lain fikir yang peminta sedekah tue Mungkin sebenarnya Menipu sahaja, tapi bagi sy itu urusannya dengan Allah, sebagai manusia yang penting niat kita untuk berkongsi rezeki yang telah kita dapat.

Teruskan Usaha..

Adila Khairy said...

anak sape la ni...bagusnya diaa..;)

lyd said...

Fizz,
yup..itulah yg selalu mak saya cakap..saya pun dah xkesahlah apa org nk ckp..

Along,
huhu..anak sapa ek..hahahah..