Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Saya ada 2 cerita..berkenaan kawan2 saya..si A dan si B..Cerita2 ni bukanlah untuk mengaibkan sesiapa or nk mengumpat ke apa ke..sekadar mengingatkan diri sendiri dan rakan2 yg lain..

Kisah yang pertama..si A..saya dah berkawan lama..semenjak kami kecik lagi..sememangnya dia ni jenis yang xjaga hati org lain..kawan2 saya sendiri pelik, mcmana saya boleh kekal berkawan dgn dia sampai dah lama mcm ni..betul..saya tak menafikan, dia byk mengguris hati dgn kata2nya..yg lepas tu..tp kerana fikirkan kawan..kadang2 saya buat tak tahu jer..dia mmg org yang benasib baik..anak orang berada..dan selalu dapat apa yang dia nak..keje pun best..disebabkna itu bila dia nk cakap, dia cakap jer..xpernah pun fikirkan perasaan saya..saya pun kadang2 terfikir..dia ni tak fikir hati orang lain ke..main redah jer...sampailah masa dia nak kahwin..saya siap kene sound lagi..memilih katanya..adeh...belum sampai waktunya..xfaham ke dia ni..then dia kawin laa..dah lepas kawin pun still mcm tu lagi..after years dia kawen, dia pregnant..and masa ni la saya tgk...tuhan kembalikan kot perasaan yg saya rasakan dulu bila dia mengguris hati saya..before this dia mmg susah nk terasa..saya tgk masa dia pregnant dia mudah terasa hati..mungkin pembawakan budak..sampaikan sekecil2 hal pun dia akan terasa sgt2..kadang2 saya nk je ckp..itulah apa yg org lain rasa selama ini..tapi kesian pula..tapi itulah yang dia lalui sekarang..dah hampir nak bersalin pun..next month..apapun saya doakan dia selamat dan semoga berubahlah perangainya lepas ni..jaga hati org..

Kiasah kedua..si B..lebih kurang juga..sejenis la dgn A.. :) ...langsung xpandai jaga hati orang lain..dah kawen juge..masa dia kawen pun dia teramat bangga dgn perkahwinan dia..ye la..kawen dgn org yang berpangkat..saya..mmg byk gakla kene sound ngan dia..apalah nasib diriku..huhu..and takdirnya..dah ada anak seorang..baru 4 bulan anaknya..dah nak bercerai..hubbynya nk kembali pada kekasih lama..saya..cuma mendengar cerita dan mendoakan dari jauh..moga2 dia tabah lah menghadapi segalanya..

Moral of the story..kedua2nya..sentiasalah menjaga hati dan perasaan org lain..kita kena ada empati di dalam diri kita..means..letakkan diri kita di tempat orang itu..barulah kita akan cuba memahami org lain sebelum kita berkata apa2..kalau kita nak orang berbuat baik, berkata baik dgn kita..kita kenalah macam tu juga...jgn lakukan perkara2 yang kita tak mau orang lakukan pada kita..sebabnya bila kita merasanya kita sendiri akan tahu perasaan orang tu..mm..Wallahuallam..semoga menjadi iktibar buat diri sendiri dan rakan..

me..lydia..pahang..malaysia..

0 comments: